We kunnen naar onderwijs kijken aan de hand van de metafoor van de vuurtoren en de kleine scheepjes en de woelige zee. Onze kinderen, jongeren zijn allemaal scheepjes die op volle zee gaan, de maatschappij in gaan. Om zich goed te ontwikkelen, zodat ze de avonturen en de uitdagingen kunnen ontdekken, is het belangrijk dat ze een veilige haven hebben waar ze kunnen aanmeren, tot rust komen, kunnen leren, kunnen oefenen vooraleer ze de wijde zee op gaan.
Daarom is het belangrijk dat zowel directies, leerkrachten en begeleiders er zijn als vuurtorens waar het licht brandt. Pas als het licht brandt, kan de vuurtoren richting, sturing geven en kunnen scheepjes er zich op oriënteren. Om het licht in de vuurtoren te laten branden is leiderschap nodig.
Als we aan (jong)volwassenen de volgende vragen stellen dan antwoorden ze steevast:
“Wat vond jij zo fijn aan jouw schooltijd?“
“Wat zorgde ervoor dat, toen het moeilijk was op school, jij toch door die lastige periode heen kwam?”
In de kern gaan alle antwoorden die wij hoorden over: er was iemand die het verschil maakte door écht te luisteren, écht te zien, écht in verbinding te gaan. Gezien, gehoord, begrepen worden op een diepmenselijke laag laat impact na die jaren later nog nazindert.
Dit is wat jullie, leerkrachten, begeleiders en directies kunnen doen. Jullie werkveld is uitdagender en complexer dan ooit. Echter tijdens het branden blussen vergeten we soms de schoonheid van deze impact.
Wat wij ondervonden is dat de impact op leerlingen voortkomt uit een houding,
Op basis hiervan ontstaat veiligheid, verbinding en hechting. Als leerlingen worden gezien voor wie ze écht zijn, ontstaat er engagement en kan de intrinsieke motivatie meer stromen. Zo wordt samen leren fijner en gaan kinderen en jongeren ook meer eigenaarschap nemen over hun eigen leerproces.
Als Blij met Mij! Academie ondersteunen wij scholen, organisaties in de jeugdzorg, ... in dit proces om precies deze impact te realiseren.
