Werken met de onderstroom

De boodschap van de écht moeilijke klas/groep.

We kennen ze allemaal, de écht moeilijke klassen/groep, waar er allerlei gedrag speelt dat hardnekkig blijft doorgaan. Ondanks de interventies die we doen, blijft de dynamiek zich jaar na jaar voordoen. Het zijn de klassen, groepen die een naam krijgen die met hen meereist. "Ah, die weer, dat is daar altijd hetzelfde. "

 

Maar wat als kinderen niet lastig doen voor hun plezier?

Wat als ze met hun lastig gedrag iets zichtbaar maken wat in een andere laag zit?

In de bovenstroom laten kinderen "hardnekkig, lastig gedrag" zien. We kunnen dan op hun gedrag reageren, maar vaak lost dat niet het probleem op. Want onderliggend is er een boodschap vanuit het systeem. Als deze onderstroom niet begrepen wordt, zal niet 1 kind maar meerdere kinderen deze informatie zichtbaar maken door bepaald gedrag te stellen, dat ze zelf niet begrijpen. Tot zolang de boodschap begrepen wordt en op de juiste laag gereageerd wordt.

Wat gaat die onderstroom over? 

In de onderstroom voelen we wat niet zichtbaar is, wat onder het wateroppervlak zit. Dit gaat over de kwaliteit van de verbindingen, emoties, waarden, loyaliteiten, dynamieken, identiteit , … maar ook over impactvolle gebeurtenissen die zich ooit in de bovenstroom afspeelden zoals bijvoorbeeld overnames, conflict, crisissen, overlijden van collega, ziekte, ontslagen, ... Gebeurtenissen waar kwetsuren op ontstonden en er was geen tijd, ruimte voor de verwerking, de emoties of er was geen transparantie, ... Daarop ontstaan blokkades die voor verstoringen zorgen waardoor de boven en onderstroom niet vlot samen werken. Dat uit zich in gedoe, reactiviteit en de inspanningen in de bovenstroom landen niet waar ze bedoeld zijn.

Hoe capteer je die onderstroom?

Dat vraagt een heel andere manier van kijken, luisteren, waarnemen om de verhalen te capteren want het zijn net de verhalen die ons inzicht geven in wat roept om aangekeken te worden. In het gedrag van de kinderen zit de systeeminfo.  Als je deze begrijpt, kan je op de juiste laag actie kan ondernemen. En als het aangekeken wordt en er wordt mee gewerkt dan hoeven kinderen dit niet meer met hun gedrag zichtbaar te maken. Dan kan er balans en rust ontstaan. 

 

Voor wie?

Voor organisaties, teams die écht aan de slag willen met "lastige en hardnekkige dynamieken" en die balans en harmonie willen. Dit vraagt wel openheid, moed en eigenaarschap om aan de slag te gaan met wat zich toont. De winst is groot en van belang want pas zo kunnen kinderen in veilige omgevingen opgroeien en ontwikkelen. 

 

Vraag je offerte aan

Onze webshop

In onze webshop vind je al het materiaal dat je nodig hebt om meer te weten, te leren of toe te passen. Ben je een bezoeker uit Nederland en wil je graag materialen bestellen die je in NL wil laten versturen, ga dan naar www.blijmetmijacademie.nl
blij met mij academie voor organisaties talent en veerkracht van het kind versterken003

Herkenbare situatie?

Situatieschets: wat treffen we?
17 meiden van 11-12 jaar die lastig gedrag laten zien in de vorm van:
o Aantrekken/ claimen – afstoten/ uitsluiten
o Onzeker
o Hard in taal
o Heel gevoelig
o Heel ongevoelig
o Grote maskers ervoor
o Dynamiek die storend is voor de hele klas 
o Al 3 jaar deze dynamiek
o de volgende interventies hielpen niet:  Groep meiden opgesplitst over twee klassen => geen verbetering.  Meiden eruit halen, gesprek op gang willen brengen => leverde opmerkingen op die als metalen zwepen geselden


Het team was radeloos en iederen had hier last van en vroeg om onze hulp. 


Dit is een onderstroomverhaal en dat vergt een hele andere manier van kijken en aanpak. In enkele sessies hadden we de dynamiek helder en werd er een plan van aanpak gemaakt dat op de juiste laag impact maakte waardoor er rust en balans kwam.   

Herken je dit en wil je hiermee aan de slag? Neem contact en dan kijken we samen met jou wat we voor jullie klas, team, school kunnen betekenen. 
Vraag je offerte aan
Blij met Mij Academie.be © 2025 Een talentenbundeling van Cominz (BE)
Top crossmenu