We kennen ze allemaal, de écht moeilijke klassen/groep, waar er allerlei gedrag speelt dat hardnekkig blijft doorgaan. Ondanks de interventies die we doen, blijft de dynamiek zich jaar na jaar voordoen. Het zijn de klassen, groepen die een naam krijgen die met hen meereist. "Ah, die weer, dat is daar altijd hetzelfde. "
Maar wat als kinderen niet lastig doen voor hun plezier?
Wat als ze met hun lastig gedrag iets zichtbaar maken wat in een andere laag zit?
In de bovenstroom laten kinderen "hardnekkig, lastig gedrag" zien. We kunnen dan op hun gedrag reageren, maar vaak lost dat niet het probleem op. Want onderliggend is er een boodschap vanuit het systeem. Als deze onderstroom niet begrepen wordt, zal niet 1 kind maar meerdere kinderen deze informatie zichtbaar maken door bepaald gedrag te stellen, dat ze zelf niet begrijpen. Tot zolang de boodschap begrepen wordt en op de juiste laag gereageerd wordt.
Wat gaat die onderstroom over?
Hoe capteer je die onderstroom?
Voor wie?
Voor organisaties, teams die écht aan de slag willen met "lastige en hardnekkige dynamieken" en die balans en harmonie willen. Dit vraagt wel openheid, moed en eigenaarschap om aan de slag te gaan met wat zich toont. De winst is groot en van belang want pas zo kunnen kinderen in veilige omgevingen opgroeien en ontwikkelen.
